Alle IC’s die deelnemen aan de KIIC registratie hebben begin april een e-mail van ons ontvangen m.b.t. glucosewaarden die eventueel niet kloppen. Dit probleem heeft grote gevolgen voor de externe rapportages t.b.v. IGJ en wordt veroorzaakt door een verkeerde extractie van glucosewaarden. Inmiddels zijn de software leveranciers op de hoogte gebracht. Het is voor alle deelnemers essentieel dat de glucose aanlevering verbeterd wordt om de IGJ indicatoren correct aan te kunnen leveren.
Een aantal deelnemers heeft aangegeven dat de IGJ indicatoren m.b.t. glucosewaarden niet kloppen. Uit extra controles bleek dat onze centrale berekeningen correct zijn, maar dat de glucose aanleveringen niet kloppen. Er zijn twee problemen geconstateerd bij het aanleveren van de glucose gegevens. Het eerste probleem is dat op één tijdstip meerdere glucosemetingen kunnen worden uitgevoerd, bijvoorbeeld door klinisch lab en BGA tegelijk. De glucosewaarden van deze metingen kunnen uiteen lopen doordat apparaten hun eigen foutmarges hebben, maar ook doordat er sprake is van verschillende bloedsamples bijvoorbeeld plasma versus volbloed etc. Wanneer er meerdere (afwijkende) glucosewaarden op één tijdstip worden aangeleverd, is niet duidelijk welke waarde we kunnen gebruiken voor onze berekeningen. Het tweede (grotere) probleem heeft te maken met hoe de externe labsystemen omgaan met de glucosewaarden uit verschillende systemen (klinische lab, BGA en POCT systemen zoals Hemocue). In veel ziekenhuizen worden de glucosewaarden uit externe labsystemen zoals de Hemocue onder één tijdstip in de EPD’s vastgelegd terwijl deze in werkelijkheid op verschillende tijdstippen op een dag bepaald zijn. De EPD’s gaan hier vervolgens op twee manieren mee om. 1) Chipsoft geeft in de bovenstaande situatie alleen de eerste glucosewaarde door. Dit heeft als gevolg dat veel relevante glucosewaarden niet aangeleverd worden waardoor het percentage hypo’s/hypers en de mediane tijd tussen hypo/hyper en volgende meting onbetrouwbaar is. 2) MediScore geeft in bovenstaande situatie alle glucosewaarden door, maar onder hetzelfde tijdstip waardoor de tijd tussen hypo/hyper en volgende meting onbetrouwbaar is. Met EPIC hebben we nog weinig ervaring m.b.t. glucose aanlevering, bij het centrum dat een geheel eigen extractie methode heeft ontwikkeld gaat de aanlevering goed.
De EPD-leveranciers hebben begrijpelijk grote moeite om dit probleem op te lossen omdat zij de foute/onvolledige informatie uit het externe labsysteem ontvangen. Toch weten we dat er ziekenhuizen zijn die in samenwerking met de lab ICT medewerkers en EPD leveranciers het probleem hebben weten op te lossen. We hebben dan ook de oplossingen voorgelegd aan de EPD leveranciers en zullen hen waar mogelijk verder ondersteunen. Ons advies voor nu is om na te gaan hoe uw glucose-extractie verloopt. Als u de problemen herkent, dan raden wij u aan om met de lab ICT medewerkers en uw EPD leverancier(s) contact op te nemen om dit probleem op te lossen.
Wij zullen de IGJ informeren over deze bestaande problemen rondom de glucose aanlevering, verder kunnen wij op dit moment echter helaas niet veel doen. We weten o.b.v. de aangeleverde data namelijk niet of er ook nog glucosewaarden zijn die onterecht niet worden aangeleverd. Zelfs wanneer er meerdere glucosewaarden op hetzelfde tijdstip worden aangeleverd kunnen we niet bepalen of dat onjuist is, het kan namelijk voorkomen dat er echt meerdere metingen op hetzelfde moment hebben plaatsgevonden (klinisch lab en BGA). Wij vernemen graag of u als deelnemer deze probleem situatie herkent en of dit aanleiding geeft om de glucosewaarden uit de landelijke database te laten verwijderen zodat de nationale benchmark betrouwbaarder wordt. Uiteraard kunt u nadat het probleem is opgelost retrospectief de glucosewaarden opnieuw aanleveren.