Introductie

De Nationale Intensive Care Evaluatie (NICE) verzorgt de continue en complete registratie van alle beschikbare data van deelnemende IC afdelingen, met als doel het monitoren en optimaliseren van de kwaliteit van IC zorg.

De Stichting NICE is een stichting zonder winstoogmerk en is opgericht door de beroepsgroep van intensivisten voor intensivisten. Inmiddels doen alle Nederlandse IC's mee aan dit initiatief en worden per jaar de gegevens van ongeveer 80.000 nieuwe IC opnamen aan de NICE database toegevoegd.

Door de continue en complete registratie en het interactieve karakter ontstaat de mogelijkheid kwaliteitsproblemen te identificeren, te analyseren en het effect van hierop gerichte maatregelen te evalueren. Deelnemers kunnen eigen prestaties voor verschillende pati├źntenpopulaties volgen in de tijd en/of vergelijken met nationale gemiddelden of andere benchmarks.
Daarmee is NICE een waardevol instrument in de kwaliteitsborging van IC zorg.

Tot slot is de registratie een belangrijke bron voor het doen van onderzoek gericht op kwaliteit van IC zorg.

Wist u dat...

NICE 20 jaar bestaat.