COVID-19 infecties op de verpleegafdeling

Per 1-1-2024 worden alle overzichten met betrekking tot de COVID-19 registratie niet meer bijgewerkt. NICE heeft besloten de COVID-19 registratie niet voort te zetten en ons weer te focussen op ons hoofddoel, namelijk het monitoren en optimaliseren van de kwaliteit van IC zorg. Alle ziekenhuizen die zich afgelopen jaren uitvoerig hebben ingezet om de COVID-19 registratie bij te houden worden hartelijk bedankt voor hun tijd en moeite!

Stichting NICE faciliteert op verzoek van het VWS en RIVM sinds half maart 2020 de registratie van COVID-19 patiënten op de Nederlandse intensive care (IC) en verpleegafdelingen. Hieronder worden overzichten getoond van patiënten met een COVID-19 infectie die sinds januari 2023 opgenomen zijn (geweest) in de Nederlandse ziekenhuizen. Patiënten die op de intensive care worden of zijn behandeld, worden hier niet meegenomen en worden elders op deze website gerapporteerd. Voor cijfers over eerdere jaren kunt u gaan naar Historische verpleegafdeling data en voor meer inzichten en informatie over de demografie en uitkomsten van COVID-19 patiënten op de Nederlandse verpleegafdelingen en de ontwikkelingen over de tijd, verwijzen we u graag naar de COVID-19 rapporten op onze website.

Veranderingen in het aantal aanwezige COVID-19 patiënten en in de status (verdacht/bewezen) van de COVID-19 patiënten worden regelmatig geüpdatet door de ziekenhuizen zodat de getoonde gegevens zo compleet en actueel mogelijk zijn. Het kan echter voorkomen dat door de drukte de invoer enige tijd achterloopt, dit is in de overzichten aangegeven.

Mocht u vragen hebben over deze grafieken, de getallen die getoond worden of de manier van data registratie, kijkt u dan bij Veelgestelde vragen.

Het totaal aantal nieuwe COVID-19 patiënten (bewezen of verdacht) op de verpleegafdelingen per dag vanaf 01 januari 2023

Uitleg: Deze grafiek toont hoeveel nieuwe patiënten met verdachte of bewezen COVID-19 status per dag op de verpleegafdelingen zijn opgenomen. Het gaat hierbij dus om het aantal patiënten dat op de betreffende dag nieuw is opgenomen.
De patiënten die opgenomen zijn op een intensive care, worden hier niet in meegenomen en worden elders op deze website gerapporteerd.

Let op: Indien een patiënt wordt overgeplaatst van een ziekenhuis naar een ander ziekenhuis, dan wordt deze niet als een nieuwe patiënt geteld. Patiënten die opgenomen worden met status ‘verdacht’ zullen na een aantal dagen omgezet worden in status ‘bewezen’ of status ‘negatief’. Bij de status ‘negatief’ verdwijnen deze patiënten uit de tellingen. Patiënten die vanaf de verpleegafdeling alsnog op een intensive care opgenomen worden, zullen verdwijnen uit deze tellingen en meegenomen worden in de overzichten m.b.t. COVID-19 infecties op de intensive care.

Disclaimer: Ondanks het feit dat de deelnemers worden gevraagd om de COVID-19 patiënten regelmatig te registreren, kan het zijn dat de registratie achter loopt. Om deze reden zijn de gegevens over de laatste paar dagen grijs gearceerd, hetgeen aangeeft dat deze gegevens nog onvolledig kunnen zijn.

De verdeling in ‘COVID-19 reden van opname’ voor alle patiënten met een SARS-CoV-2 infectie vanaf 01 januari 2023

Uitleg: Voor de opnamen met een positieve SARS-CoV-2 kan de COVID-19 reden van opname worden aangeleverd. Niet alle ziekenhuizen zijn hiertoe in staat, gegeven de beperking in personeel en de inrichting van informatiesystemen. Daarom wordt in deze grafiek de verdeling in ‘COVID-19 reden van opname’ weergegeven voor alleen die opnamen waarvoor dit gegeven is aangeleverd. In deze grafiek wordt per week de verdeling in COVID-19 reden van opname weergegeven: COVID-19 is de belangrijkste reden van opname, d.w.z. de patiënt is opgenomen vanwege Covid-19 symptomen en wordt daarvoor (medicamenteus) behandeld, in BLAUW; COVID-19 is de secundaire reden van opname, d.w.z. de patiënt is opgenomen vanwege ontregeling basislijden door intercurrente milde SARS-CoV-2 infectie die geen COVID gerichte medicatie behoeft, m.a.w., zonder de Corona SARS-CoV-2 infectie was patiënt niet ontregeld geraakt en niet opgenomen geweest, in ROOD; SARS-CoV-2 positiviteit is geen opnamereden, d.w.z. de patiënt is opgenomen vanwege een andere opnamereden en krijgt GEEN (medicamenteuze) behandeling voor Corona- symptomen, in GROEN.

Let op: Indien een patiënt wordt overgeplaatst, dan wordt deze niet als een nieuwe patiënt geteld. Niet alle ziekenhuizen leveren de gegevens aan met betrekking tot reden van COVID-19 opname. De reden van COVID-19 opname is beschikbaar vanaf februari 2022.

Het totaal aantal nieuw opgenomen patiënten op de afdeling met bewezen COVID-19 per leeftijdsgroep per week vanaf 01 januari 2023

Uitleg: Deze ‘gestapelde’ grafiek toont hoeveel nieuwe patiënten met bewezen COVID-19 status per leeftijdsgroep per week op de afdeling worden opgenomen en die niet op de IC zijn geweest tijdens hun ziekenhuisopname. De aantallen zijn cumulatief over de leeftijdsgroepen heen. Wanneer u met de muis over de grafiek beweegt ziet u het cumulatieve getal dus de leeftijd van 0 tot en met de leeftijd die u met de muis aanraakt. Als u geïnteresseerd bent in het aantal nieuwe patiënten in een bepaalde leeftijdsgroep in een bepaalde week dat dient u de onderliggende leeftijdsgroepen af te trekken van het aantal van de leeftijdsgroep van uw keuze. Let op: het betreft hier niet het aantal patiënten dat op de afdeling ligt, maar het aantal patiënten dat in de betreffende week nieuw is opgenomen.

Let op: Indien een patiënt wordt overgeplaatst van een ziekenhuis naar een ander ziekenhuis dan wordt deze niet als een nieuwe patiënt geteld.

Het totaal aantal aanwezige patiënten met verdachte of bewezen COVID-19 status per dag vanaf 01 januari 2023

Uitleg: Deze grafiek toont hoeveel patiënten met verdachte of bewezen COVID-19 status per dag op de Nederlandse verpleegafdelingen aanwezig waren. Het gaat hierbij dus om de reeds aanwezige COVID-19 patiënten en de nieuw opgenomen COVID-19 patiënten per dag.

Let op: Per dag wordt er gekeken hoeveel patiënten er gedurende de betreffende dag op enig moment op een verpleegafdeling in een Nederlands ziekenhuis hebben gelegen. Dit houdt in dat indien een patiënt gedurende de dag wordt ontslagen, dat deze patiënt nog wel wordt meegeteld bij het aantal patiënten voor de betreffende dag.

Historische Verpleegafdeling data

De data van 2022 en eerder worden niet meer bijgewerkt. Meer informatie en databestanden van de verpleegafdeling staan op Verpleegafdeling Data 2020 t/m 2022

COVID-19 registratie

Login NICE Online